Wednesday, 25 November 2009

Biotechnofarm.

>El passat Dijous desenvoluparem al laboratori del institut una activitat molt original i educativa els alumnes de 4º ESO de Biología. Estudiants de la facultat de Ciències de Sevilla vàren vindre fins a el nostre institut per a ensenyar-nos dos experiments de Biotecnología:

1ª- Comparació de dos mostres de ADN per a dur a terme una proba de maternitat.
2º-Extracció del ADN de una bàcteria.


>A continuació explicare com realitzarem el primer experiment:
> Analisi de ADN de dues suposades mares per a poder determinar la mare vertadera del fill/a, a partir del ADN Mitocondrial, que tan sols se transmiteix de la mare al nadó.

1er pas:
disposem de una fibra de Gel de Agarosa, on anem a introduïr les distintes mostres d' ADN (mare1, mare2, Fill, ADN+, ADN-). Empapem uns teixits amb el ADN i els introduïm en els seus corresponents pozillos, que son els recovecs que te la fibra.

2on pas: Una volta tenim totes les mostres al seu lloc introduïm el Gel en una màquina que va a realitzar una electroforesi que durarà 25 min. D' aquesta manera les partícules d' ADN més petites quedaràn situades més baix i les més grans permaneixeran dalt, els ADN que estén a la mateixa altura són iguals.

3er pas: Tenyim els components amb Bromur de Etidio, que provoca una mutació en le ADN, aquest pas el realitzen les monitores perque el Bromur de Etidi es una subst'ancia cancerígena.

4rt pas: Després de passar el gel per la llum ultraviolada podem distinguir a quina altura queden els components, gracies a la unió entre el Bromur de Etidi amb l' ADN.

El ADN- no té cap banda, lo que vol dir que no està contaminat.
El ADN+ són tots els ADNs existents.
La mare1 dona 2 bandes.
La mare2 dona 1 banda.
El fill dona 1 banda.

RESULTAT: la mare biológica del nadó es la mare2 perque el nombre de bandes concideixen.

-És molt gratificant i educatiu ques se realitzen aquestos tipus d' activitats en el institut, ja que no és en absolut normal el desenvolupament d' aquestos tipus d' activitats als centres.
-L' explicació realtizada pels alumnes semilla i pels eestudiants de la universitat va ser molt fàcil de comprendre, al igual que interesant.
-Encara que l' únic aspecte de la Biotecnología que no va semblarme be es l' experimentació amb transgènics, que no varen quedar clars els seus aspectes negatius, recoredem que sols parlaren dels aspectes positius i no nombràren que els transgènics estan prohibits a més de 6 països de La UE, com Alemanya i Holanda. Dona que pensar, no?

Manuel Climent i Canchal 4ESOA

(Encara no disposem de les fotos, que seran pujades més tard).


1 comment:

biogeopatraix said...

No es tracta de copiar els passos de l'experiència. Se suposa que espera molt més de tu.

Cal contar el que va passar a l'aula, com van ser les explicacions, tant dels monitors com dels vostres companys i explicar la pròpia experiència personal. Si contes els passos d'una de les dos experiències, caldrà explicar també el perquè, la finalitat de cada pas. Molt important les fotos, ja que us ajudaran a explicar-vos millor. Al bloc del professor he posat material multimèdia. En el bloc de 4 ESO A hi ha vídeos.
Finalment voldria saber la teua opinió personal de l'experiència